سبزپرس- گروه محیط طبیعی: با گذشت نزدیک به دوسال از توقف جاده سازی در تالاب بین المللی پریشان دراستان فارس، صبح امروز کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست با تشکیل جلسه بررسی گزارش ارزیابی طرح به صورت مشروط با ساخت این جاده موافقت کرد.

سید علی اکبر کاظمینی، محقق زیست شناسی و دبیر موسسه 13 فرودین (دوستداران محیط زیست) شهرستان کازرون که صبح امروز به منظور اعتراض به عملیات جاده سازی در تالاب پریشان به نمایندگی از گروههای زیست محیطی شهرستان کازرون در سازمان محیط زیست حاضر شده بود، در گفتگو با سبزپرس گفت: امروز جلسه رسیدگی به گزارش ارزیابی جاده پریشان که از سوی مشاور طرح ارائه شده بود، برگزار شد و به نظر می رسد کمیته ارزیابی هم با ساخت این جاده موافقت کرده است.
وی افزود: البته سازمان محیط زیست پیشتر با ساخت این جاده موافقت کرده بود و گفته بود که بخشی از مسیر باید با ساخت تونل همراه باشد تا مانع خاکریزی در دریاچه شود که مشاور نیز امروز گزارش این طرح را ارائه کرد.
این کارشناس افزود: قرار شده 4.7 کیلومتر جاده در شمال دریاچه پریشان ساخته شود که به دلیل فاصله نزدیک کوه با تالاب حدود 400 متر از این جاده به صورت تونل است اما مابقی جاده در حریم تالاب و با خاکریزی در تالاب همراه خواهد بود .
دبیر موسسه 13 فروردین: جاده پریشان به جایتوجیه اقتصادی و زیست محیطی فقط توجیه امنیتیدارد!
وی افزود: من درجلسه ارزیابی حضور داشتم و بسیار متاسفم که این جلسه به جای آنکه یک جلسه فنی و کارشناسی برای بررسی ارزیابی طرح باشد ، جلسه ای با حضور افراد غیر فنی و سیاسی از مسئولان منطقه بود و آنها نیز سعی داشتند حال که ساخت این جاده توجیه فنی و اقتصادی و زیست محیطی ندارد ، مسائل امنیتی را به عنوان توجیه طرح خود مطرح کنند .
کاظمینی خاطر نشان کرد: در گزارش ارزیابی طرح اشاره شده که 20 هزار نفر از این جاده منتفع خواهند شد در حالی که ما با مشخص کردن تمامی روستاهای منطقه و کار میدانی و اندازه گیری مسیر طرح متوجه شدیم که تنها جمعیتی بالغ بر 3000 نفر از این جاده منتفع خواهند شد درحالی که همین امروز نیز برای این افراد جاده وجود دارد ولی تنها برای اینکه مسیر مورد نظر این روستاها به کازرون نزدیک تر شود جاده جدید در حال ساخت است.
وی افزود: اگر جاده جدید ساخته شود روستای سی سختی 2 کیلومتر، روستای عرب گاومیش 4.5 کیلومتر و روستای قلات نیلو نیز 8 کیلومتر به شهر نزدیک تر خواهند شد . همچنین روستاهای ده پاگا و هلاک نیز هر کدام به ترتیب 11 کیلومتر و 14 کیلومتر به شهر نزدیک تر خواهند شد و تنها روستای پریشان با 89 نفر جمعیت است که نهایتا 25 کیلومتر به شهر نزدیک تر خواهد شد. در حالی که مشاوران ارزیاب مدعی بودند جاده جدید این روستا را تا 40 کیلومتر به شهر نزدیک تر می کند.
وی خاطر نشان کرد: دو سال پیش که جاده سازی را در تالاب شروع کردند با همین اقدامات غیر کارشناسی شان و خاکریزی در دریاچه دو تا از چشمه های شمال دریاچه را کور کرده و امروز این چشمه ها خشک شدند و حال اگر قرار باشد ساخت جاده دوباره از سر گرفته شود حتی اگر تونل هم ساخته شود باز هم تاثیری در حفظ منابع تامین آب دریاچه که چشمه ها هستند نخواهند داشت . چون تمامی چشمه های تامین آب دریاچه درهمین نقطه شمالی تالاب قرار دارد که احتمال خشک شدن تمامی آنها وجود دارد. دراین صورت تالاب پریشان که همین الان هم در معرض نابودی و خشک شدن کامل قرار دارد به طور کل از بین می رود .
وی افزود: بکرترین و دست نخورده ترین قسمت تالاب همین نقطه ای است که قرار است جاده سازی شود درحالی که زیستگاه بسیاری از آبزیان و پستانداران و خزندگان و حتی دوزیستان است و از پوشش گیاهی واقعا خوبی هم برخوردار است ولی همه اینها با جاده سازی از بین می روند.
سید علی اکبر کاظمینی: با وجود آزاد راه شیراز-بوشهر دیگر نیازی به ساخت این جاده نیست
این کارشناس خاطر نشان کرد: تا دو سال دیگر آزاد راه بوشهر- شیراز در شرق تالاب پریشان به بهره برداری می رسد و راه دسترسی به شیراز که مرکز استان است باز می شود بنابراین دیگر چه دلیلی دارد که میلیاردها تومان بودجه بیت المال صرف ساخت یک جاده غیر ضروری کنند چه چیزی عاید شان شود؟
وی افزود: منطقه پریشان حد فاصل بین دو ناحیه خلیج عمانی و ایرانوتورانی است و به همین دلیل از تنوع زیستی خوبی برخوردار است اما به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک اگر از بین رود دیگر به هیچ طریقی نمی توان دریاچه را احیا کرد و یا مشابه آن را در جنوب ایران ساخت پس چرا سازمان محیط زیست با ساخت این جاده موافقت کرده است. تالاب بین المللی پریشان از سال 1354 به عنوان ذخیره گاه بیوسفری در فهرست تالاب های بین المللی جهان قرار گرفت. این منطقه اکنون چند سالی است که به همراه دریاچه ارومیه تحت حمایت پروژه حفاظت از تالابهای ایران قرار گرفته و از سوی سازمان ملل متحد حمایت می شود با این وجود هر دوی این تالاب ها به دلیل سوءمدیریت با نابودی دست و پنجه نرم می کنند.