در حالی که سال 2010 میلادی را پشت سر گذاشتیم ، بد نیست نگاهی به پشت سر انداخته و نیم نگاهی به دستاورد های بشری در سالی که گذشت داشته باشیم.
به گزارش بانکی دات آی آر، مشتریان و فعالان در زمینه تکنولوژی سال خوبی را پشت سر نهاده اند، از معرفی امکانات تلفن های هوشمند تا ریزپردازنده های مطالعات الکترونیکی و بسته های جدید راه اندازی سیستم های نوین تنها گوشه ای از بهترین ها یی است که در صدر اخبار تکنولوژی 2010 مخابره شده اند.در این میان افزایش چشم گیر آی پد های اپل را نمی توان فراموش کرد که به دنبال آن شرکت هایی چون سامسونگ نیز در این عرصه فعالیت خود را آغاز کردند و تحولی دیگر در زمینه سریع تر کردن دسترسی به اطلاعات و تبادل آن را فراهم نمودند.


اما هرگز نمی توان از بهترین ها و بزرگترین ها یاد کرد و رو به سوی آینده داشت اگر شکست ها را فراموش کرد و از آن ها نیاموخت. سال 2010 نیز شکست هایی را در خود جای داده و ثبت کرده است. در این جا از شکست بزرگترین ها یاد خواهیم کرد و یادآور می شویم که شرکت های بزرگ به واسطه تجربه کسب کردن از شکست هایشان به جایگاه فعلی رسیده اند.


مایکروسافت کین
تلاش مایکروسافت برای به دست آوردن بازار موبایل و بهترین بودن در آن موجب صدمات و شکست هایی برای آن بوده است. با توجه به بالا رفتن امکانات ارتباطی در شبکه های اجتماعی و تسهیل آن ها از طریق تلفن های هوشمند، مایکروسافت نیز تلاش کرد وارد عرصه رقابت در این زمینه شود. تحت عنوان کین 1 و کین 2 تلفن هایی را خاص شبکه های اجتماعی وبراساس عملکرد آنان به بازار عرضه کرد. شرکت شارپ این دستگاه ها را با استفاده از خدمات Wireless شرکت ورزیون برای مایکروسافت ساخت. تلفن هایی که برای نوجوانان و معتادین به شبکه های اجتماعی طراحی شده بود. اما از همان ابتدا دستگاه های کین با شکست مواجه شد و طبق آمار با میزان فروش پایینی روبرو شدند.



امنیت فیس بوک
در سال گذشته در زمینه اینترنت ،اخبار فیس بوک و مسایل مرتبط به آن بسیار مطرح بوده است. اما همیشه مسئله امنیت فیس بوک و توانایی کنترل بر روی مسایل شخصی هر کاربر مورد بحث بوده و بسیاری از کارشناسان فنی در این زمینه ایرادات تندی را بدان وارد کردند. اما زمانی این موضوع به اوج رسید و شکنندگی امنیت اطلاعات کاربران فیس بوک بر خلاف ادعا های آنان زیر سوال رفت که بهار امسال نیمی از اطلاعات کابران فیس بوک در طی تغییرات در فضای امنیتی برای سایر اعضا بدون هیچ محدودیتی ارسال شد و برای همه کاربران تمام اطلاعات آنان قابل مشاهده بود.


گوگل Buzz و گوگل Wave
در رابطه با شبکه های اجتماعی با توجه به سرعت گسترش آن، تمام شرکت های بزرگ فعال در زمینه اینترنت تلاش کرده اند که خود را در گردونه آن قرار داده و به زبانی ساده تر از غافله آن عقب نمانند. شرکت گوگل با به کارگیری گوگل "باز" تلاش داشت تا کاربران خود را به صورت شبکه ای به یکدیگر متصل کند. این کار که بر اساس یک الگوریتم توسط این سیستم طراحی شده بود، افراد متفاوت را به هم معرفی می کرد. این امکان به هیچ عنوان مورد استقبال کاربران واقع نشد. در واقع کسانی که مایل باشند به عوض آن که انتخاب کنند ، انتخاب شوند ، بسیار اندک بوده اند و این طرح با سرافکندگی تمام شکست خورد. در طرح دیگر گوگل "ویو" تلاش داشته به عنوان یک جایگزین برای ایمیل ، ارسال پیام و به اشتراک گذاشتن فایل ها مورد استفاده قرار گیرد و بدین ترتیب تمام این موارد را از نوع بهترین خدمات آن در یک سایت جمع آوری کرد. اما این امر با استقبال کاربران مواجه نشد و انتظارات آنان را برآورده نکرد.