Resigzed Image Click this bar to view the full image.
 




بشر همیشه به دنبال مالکیت و تصرف است. حالا بعد از فتح قلمروی زمینی، شاید بد نباشد که بیش از قبل به آسمان ها فکر کند. از اولین پرواز به فضا ده ها سال گذشته و حالا دیگر زمان بهتر کردن این قابلیت است، بشر میتواند با پول به تصرف آسمان ها هم دست یابد، ایده ای که برای پیشینیان دیوانگی به حساب می آمد حالا برای بشریت این قرن یک سرگرمی است، زمانه ای که دیگر، پروازهای خصوصی به فضا زیاد هم دور از ذهن به نظر نمیرسد. 

اما حالا این امر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، زیرا نام های بزرگی در فکر بهینه کردن فضاپیمایی هستند. شاید شما هم با من هم عقیده باشید جایی که اسم
پل آلن (بنیان گذار و شریک بیل گیتس در مایکروسافت)، برت راتن (طراح افسانه ای فضا پیماها) و الون ماسک (از طرفداران خصوصی کردن پروازهای فضایی و مالک شرکت spaceX) در میان باشد، باید منتظر یک خبر خارق العاده باشیم، مخصوصا زمانی که آنها قول یک انقلاب در حمل و نقل فضایی را داده باشند. 

در مرکز این بلندپروازی شرکت تازه تاسیس Stratolaunch قرار دارد که از پشتیبانی آلن برخوردار است و همچنین هواپیماهای ساخته شده ی شرکت scaled برت راتن در این پروژه دیده میشوند. آنها عزم خود را برای ساخت یک هواپیمای قابل اطمینان برای ارزان شدن سفرهای خارج از جو زمین، جزم کرده اند. 

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی این گروه پیش رود، این هواپیمای غول آسا لقب بزرگترین هواپیمای تاریخ را از آن خود میکند. طول این هواپیما به اندازه ی دو هواپیمای 747s است که از 6 موتور 747 استفاده میکند و با بالهایی بزرگتر از طول یک زمین فوتبال، به باند فرودگاهی به طول 3 کیلومتر احتیاج دارد. این غول بزرگ، راکتی که به وسط آن متصل شده را تا ارتفاع مناسبی بالا برده و از آنجا آن را رها می کند تا با مصرف سوخت و انرژی کمتری به مدار مورد نظر برسد. راکتی که از ساخته های کمپانی spaceX است. آنها امیدواراند که این پروژه باعث کاهش در هزینه های فعلی سفر به فضا شود و هدف نهایی آن فرستادن ماهواره ها و کپسول های سرنشین دار به فضا است. البته همان طور که انتظار میرود هنوز در مراحل اولیه ی کار هستیم و باید برای دیدن این دست پخت تا چند سال دیگر صبر کنیم. 

این طور که گفته شد، راکت در مرکز این هواپیما نصب می شود و برای قرار گرفتن خلبان، سوخت و مسافرها از دو پل شناور (مانند فضای محموله ی کشتی) که هر کدام به اندازه ی یک جت بزرگ هستند استفاده میشود. جالب است که بلند شدن هواپیما از روی زمین هنوز به همان روش قدیمی است و هواپیما مسافت لازم را برای رسیدن به سرعت مناسب طی خواهد کرد و در ارتفاع بالا راکت را به فضا پرتاب میکند. البته خصوصیات بیشتری از هواپیمای حامل راکت در دسترس نیست زیرا آلن خواسته که قسمتی از این پروژه، کمی مبهم باقی بماند. 

Stratolaunch برای پیشرفت این پروژه 100 نفر را به کار گرفته است و قصد دارد برای سال 2015 آزمایش پرواز را انجام دهد البته به نظر میرسد که برای دیدن اولین پرواز و ارسال راکت باید تا سال 2016 منتظر بمانیم. اما نکته ی مبهم میزان سرمایه گذاری پل آلن در این پروژه است البته خیالمان راحت است زیرا به نظر میرسد 37 امین فرد ثروتمند جهان از این نظر هیچ کمبودی ندارد! او همچنین پای افراد بزرگ دیگری را نیز به این بلند پروازی باز کرده است، مایک گریفن مدیر سابق ناسا به عنوان عضو هیئت مدیره به آنها ملحق شده و گری ونتز مهندس ارشد سابق ناسا نیز در سمت مدیرعامل مشغول به کار است