پت شاپ پرشین پت
Follow Us
facebook twitter blog google

خبر های روز حیوانات خانگی

  • گیره قابل توسعه گیاه ماریو پیرانا ◄ گیره قابل توسعه گیاه ماریو پیرانا
      اسباب‌بازی قابل تمدید چاپ سه بعدی که شبیه شخصیت ترسناک گیاه پیرانا از بازی‌های ویدیویی کلاسیک Super Mario Bros است. از Grabber قابل گسترش گیاه پیرانا برای برداشتن اقلام از مکان های صعب العبور، اعم از تنقلات، کلیدها یا سایر اشیاء کوچک استفاده کنید. نسخه چاپی سه بعدی که توسط Alice3DTreasures از مواد PLA سازگار با محیط زیست ساخته شده است، هم پایدار و هم برای محیط زیست بی خطر است. هر گیربکس تحت بازرسی های کیفی کامل قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که استانداردهای بالا را برآورده می کند و در مجموعه اسباب بازی های طرفداران ماریو قرار می گیرد.
  • صندلی چوبی به شکل زرافه ◄ صندلی چوبی به شکل زرافه
      صندلی چوبی به شکل زرافه دارای کشوی یکپارچه برای نگهداری کاغذ طراحی و مداد رنگی است. صندلی زرافه طراحی شده توسط لوئیس لیم برای بچه ها به عنوان میز نقاشی و بزرگسالان می توانند از آن به عنوان صندلی برای نشستن و استراحت در حین بازی کودکان استفاده کنند.
  • lمیز کار مشترک با گربه ◄ lمیز کار مشترک با گربه
      میز اداری ارگونومیک با طراحی توخالی تضمین می کند که دستان شما در ارتفاع مطلوب قرار دارند و فشار و ناراحتی را در ساعات طولانی کار کاهش می دهد. میز توخالی طراحی شده توسط SUNRIU وعده می دهد که تجربه فضای کاری را با نگه داشتن دستان شما در ارتفاع عالی افزایش دهد. ناحیه فرورفته در داخل سطح میز شکل گرفته است و با ظرافت برای نگه داشتن دستان شما هنگام درگیر شدن با کارهای روزانه خود، حجاری شده است. میز ساخته شده از تخته سه لا شامل نقاط تعیین شده برای وسایل ضروری و ابزارهای رایج است که جریان کار را بهینه می کند و به هم ریختگی را به حداقل می رساند.
  • ک زنبور رباتیک ◄ ک زنبور رباتیک
      پهپاد مینیاتوری ساخته شده برای پرواز ازدحام مستقل شبیه یک زنبور رباتیک است و از الگوهای پرواز طبیعی زنبورها الهام گرفته شده است. Festo BionicBee تنها 34 گرم وزن دارد و به لطف ساختار فوق العاده سبک و مانور استثنایی، از قابلیت های چشمگیری برخوردار است. مجهز به فناوری پیشرفته، هر پهپاد به طور مستقل در یک گروه حرکت می کند و مسیرهای از پیش تعیین شده را با دقتی بی نظیر دنبال می کند. از طریق کالیبراسیون هوشمند، Bionic Bee عملکرد را بهینه می‌کند و هماهنگی یکپارچه را در میان گروه تضمین می‌کند. این نوآوری نشان دهنده اوج بیومیمیک و پیشرفت تکنولوژی در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین است.
  • تخت راحت با آکواریوم ◄ تخت راحت با آکواریوم
      تخت راحت با آکواریوم سفارشی بزرگ که 650 گالن آب را در خود جای می دهد و هنگام خواب شما را احاطه می کند . آکواریوم زیبای سر تخت برای Furnitureland South توسط Wayde King و Brett Raymer از تولید مخازن اکریلیک طراحی شده است.
  • تخت توتور ◄ تخت توتور
      تختخواب راحت طراحی شده تا شبیه موجودی غول پیکر شایان ستایش از انیمیشن من Neighbor Totoro اثر هایائو میازاکی باشد. در این تخت خواب / کیسه خواب نرم توتورو به راحتی به خواب خواهید رفت و رویای ماجراهای شگفت انگیزی خواهید داشت
  • چراغ شب به شکل حیوانات که شبیه یک گوسفند ◄ چراغ شب به شکل حیوانات که شبیه یک گوسفند
      چراغ شب به شکل حیوانات که شبیه یک گوسفند بامزه طراحی شده است ، به ایجاد لحظاتی دنج و خاطرات ماندگار با بچه های کوچکتان کمک می کند. چراغ شب گوسفند از MoziDozen، روال روزانه قبل از خواب را جالب نگه می دارد و شمارش گوسفندان را بسیار زیباتر می کند. ساخته شده از مواد طبیعی مانند گردو، خاکستر و نمد پشمی، درخشندگی نرمی از خود ساطع می کند که می تواند مطابق با ترجیحات فردی تنظیم شود. Sheep Lamp دارای فناوری بی سیم است که به آن اجازه می دهد تا از پایه شارژ جدا شود تا به راحتی در اطراف اتاق قرار گیرد. ایده‌آل برای داستان‌های قبل از خواب و شمارش گوسفند، The Sheep Night Light به همراهی لذت‌بخش برای کودکان در هنگام خوابیدن تبدیل می‌شود. هنگامی که داستان به پایان می رسد، گوسفند "به خانه باز می گردد" به پایگاه شارژ خود، آماده برای درخشش دوباره در شب بعد.
  • صندلی چوبی توسط جویس لین ◄ صندلی چوبی توسط جویس لین
      صندلی منحصر به فرد به نظر می رسد که گویی مستقیماً از تنه درخت بریده شده و به زیبایی طبیعت می پردازد و حس اصالت ارگانیک را القا می کند. صندلی چوبی جویس لین که شبیه تکه ای از تنه درخت است، از نظر بصری چشمگیر و غیر متعارف است و آن را در هر محیطی متمایز می کند. خلقت جویس لین با ترکیبی از موادی مانند رنگ روغن، خاک رس اپوکسی و تخته سه لا، شیفتگی او را به تعامل بین عناصر طبیعی و دستکاری انسان به نمایش می گذارد. جویس لین با استفاده از مواد آلی مانند چوب در کنار مواد مصنوعی مانند رزین، به موضوعات اتصال و قطع ارتباط می پردازد و حقیقت پشت ظاهر را زیر سوال می برد. صندلی چوبی هم به عنوان قطعه ای کاربردی و هم به عنوان مجسمه هنری زیبا عمل می کند و بینندگان را دعوت می کند تا در مورد پارادوکس های رابطه ما با محیط زیست و دنیای تولید شده فکر کنند. جویس لین از طریق کار خلاقانه، پیچیدگی های جامعه صنعتی مدرن ما را بررسی می کند، جایی که مرزهای بین طبیعی و مصنوعی محو شده است.
  • جا عسلی بامزه ◄ جا عسلی بامزه
      بسته بندی خلاقانه عسل طراحی شده به شکل زنبور عسل دارای رویه چوبی و چهار بال است که باز کردن ظرف شیشه ای را آسان می کند. بسته بندی عسل زنبور عسل توسط کنستانتین بولیموند برای کودکان غیرقابل انکار زیبا و جذاب است. طراحی منحصر به فرد بسته بندی توجه آنها را به خود جلب می کند و شیشه عسل را برجسته می کند و آنها را به کاوش و کشف محتویات آن دعوت می کند. عسل صد گل ترکیبی از شهدهای شکوفه های مختلف است که ترکیبی از طعم های آبی زمستانه تا شاه بلوطی را ارائه می دهد. هر شیشه می تواند به عنوان شروع کننده گفتگو در مورد زنبورها و نقش مهم آنها در گرده افشانی و تولید عسل باشد. این فرصتی را برای والدین فراهم می کند تا به کودکان در مورد طبیعت و محیط زیست به روشی سرگرم کننده و جذاب آموزش دهند.
  • درخت گربه ای با قابلیت شکل های متفاوت ◄ درخت گربه ای با قابلیت شکل های متفاوت
      خانه گربه ممتاز ساخته شده از چوب با کیفیت بالا و پوست گوسفند مجلل از طرحی از بالا به پایین استفاده می کند تا پناهگاهی راحت برای گربه شما فراهم کند. مبلمان مدولار برای گربه های خانگی طراحی شده توسط Catissa از Haapsalu، استونی . صرفه جویی در فضا و طراحی قابل نصب بر روی دیوار، فضای کف را به حداکثر می رساند و آن را برای خانه هایی با هر اندازه ای ایده آل می کند. سطوح رنگ شده در برابر تجمع گرد و غبار مقاوم هستند و تمیز کردن آنها بسیار آسان است و ظاهری بکر را همیشه تضمین می کند. خانه گربه مدولار معلق مکانی سرگرم کننده و امن برای آرامش است. با استفاده از نردبان همراه، حیوان خانگی شما به راحتی به خانه درخت گربه دسترسی خواهد داشت .
12345678910بعدیآخرین
(1 - 10) / 29334    |     صفحه 1 از 2934
RSS

GetPagedList: 0,440,,False,False,False,CreationDate,0,10

معرفي نژاد گربه


اخبار ومقالات - گالری


نمایش متن مقالات

حیوانات در ادبیات پارسى

 

www.persianpet.org/forum/showthread.php/-22756/index.html



نویسندگان صاحب ذوق در حوزه داستان و شاعرانى كه خلاقه توانسته اند در حوزه ادبیات خودشان را معرفى كنند، عموماً آدم هایى بوده اند كه در دوران هاى مختلف توانسته اند آرا و عقاید خود را آن گونه كه مى خواهند بیان كنند، حال این بیان گاه به شكل هاى استعارى و پنهان بوده و گاه صورتى آشكار به خودگرفته است. اما در دوران هایى نویسندگان شخصیت هاى اثرشان را از حیوانات برگزیده اند. این انتخاب به چند دلیل انجام مى گرفته است. دلیل نخست این بوده كه در برخى دوران ها به دلایل فشار پادشاهان امكان مستقیم نویسى و یا از انسان ها و ظلم و جورى كه بر آنها مى رود نوشتن باعث دستگیرى و ایجاد مشكل براى نویسنده شده و او از خیر این كار مى گذشته است. اما وقتى حرف و سخن از زبان حیوانات باشد دیگر نمى شود خرده اى بر اتفاقات گرفت چرا كه شخصیت ها انسانى نیستند. دلیل دوم «جنگلى » بودن مسأله است. جنگل در معانى انسانى آن جداى از طبیعت و بكر بودن و سبزبودن و تمام اتفاقات و ویژگى هاى منحصر به فرد و خوب معنى دیگرى هم دارد و آن تداعى معنى هرج و مرج است. انسانها قانون جنگل را قانونى مى دانندكه مروج این است كه پرزور كم توان را مى كشد و هركس قوى تر است مى ماند. دراین فضا بیان هر مسأله اى راحت مى شود چرا كه به جز قاعده زورگویى قاعده دیگرى قابل بیان نیست. دلیل سوم ویژگى هاى انسان هایى است كه گاه از سر اشاره به حیوانات نزدیكند، مثلاً آدم هاى زبر و زرنگ به پلنگ، آدم هاى مرموز به روباه و مار، آدم هاى درنده خو به گرگ، پاك و آسمانى به كبوتر و... این ویژگى ها یكى دیگر از دلایلى است كه نویسنده شخصیت هایى انسانى اش را به حیوانات بدل كرده و آنها را در داستان هایش مى آورد.
فابل Fable :
فابل از ریشه لاتین Fabula به معنى بازگفتن است و بر روایت كردن تأكید دارد. این اصطلاح در دوران قرون وسطى و رنسانس اغلب هنگام سخن گفتن از طرح یك روایت به كار مى رفت. در كتاب «حكایت از زبان حیوانات» آمده است: « در اصطلاح ادبى فابل داستان كوتاه و ساده اى است كه معمولاً شخصیت هاى آن حیوانات هستند و هدف آن آموختن و تعلیم یك اصل و حقیقت اخلاقى یا معنوى است. البته «فابل» گاهى نیز براى داستان هاى مربوط به موجودات طبیعى و یا وقایع خارق العاده وافسانه ها و اسطوره هاى جهانى و داستان هاى دروغین و ساختگى به كار مى رود، شخصیت ها در «فابل» اغلب حیواناتند، اما گاهى اشیاى بى جان هم در آن حضور دارند».
در فرهنگ اصطلاحات ادبى جهان مى خوانیم در فابل حیوانات مطابق با طبیعت خود عمل مى كنند جز آن كه سخن مى گویند ، موضوعات و مایه هاى اصلى در «فابل» بى شمار است و بخشى از فرهنگ عوام و ابداعات اهل مغالطه است، دیدگاه «فابل» واقع گرا و كنایه آمیز است». این تعریف در عین كوتاهى جامع تر است. دكتر محمدتقوى معتقد است: «حكایت هاى موجود فارسى كه از زبان حیوان نقل شده اند، اغلب كوتاه ، ساده، اخلاقى یا متضمن تعلیم اخلاقى بویژه اخلاق اجتماعى هستند و از این رو در زمره «فابل»ها مى گنجند. بااین حال كم و بیش نمونه هایى از حكایت ها هستند كه داراى شخصیت هاى حیوانى اند، اما برخى ویژگى هاى «فابل» را ندارند و به آنها مى توان تمثیل رمزى یا «الگورى» گفت. (الگورى شیوه بیانى اى است كه در آن یك شخص ، یك عقیده مطلق یایك واقعه، هم نشان دهنده خودش است هم نشان دهنده دیگرى الگورى استعاره گسترده است) كه نمونه هاى آن بسیار اندكند و از آن مى توان به موش و گربه عبید زاكانى اشاره كرد، یا حكایت هایى هستند كه براى تبیین مفاهیم غیرقابل بیان و نگفتنى به كار گرفته شده اند (مانند منطق الطیر) كه در زمره داستان هاى رمزى قرار مى گیرند. از چندحكایت یا داستان انگشت شمار كه بگذریم، بیشتر حكایت ها طرح و ساختار مشابهى دارند و مضمون آنها از سوى داستان گویاى راوى به صراحت بیان شده است».
در واقع داستان هاى «فابل» كه با شخصیت هاى حیوانى نوشته مى شوند آنقدر توانستند تأثیرگذار باشند كه گاه در حوزه كودك هم حضورپیدا كردند، حضور آنها در حوزه كودك به این شكل بود كه كودكان علاقه مند بودند حیوانات با زبان كودكانه براى آنهاحرف بزنند، این حضور تا جایى پیش رفت كه شركتهاى بزرگ فیلمسازى دنیا بر آن شدند شخصیت هاى كارتونى آثارشان را از حیوانات انتخاب كنند، خرس، فیل، الاغ، خرگوش، سمور، زنبور عسل، ملخ، خوك، شیر، زرافه و خیلى از حیوانات دیگر پس از حضور موفق در نوشتار درهنرهاى بصرى هم حضور پیدا كردند و توانستند بسیار موفق جلوه كنند. حتى این موفقیت تا امروز هم ادامه داشته است، همان طور كه مى دانید كارتون شیرشاه و شرك جزو كارتون هاى پربیننده اى هستندكه در شخصیت هاى آنها حیوان هم هست. توجه كودكان به این آثار اگرچه از دلایلى كه در ابتداى اثر در موردآثار «فابل» نام بردم فاصله دارد اما مى توان مواردى را یافت كه مى شود با آن دلایل مطابقت هایى پیدا كرد.






پیشینه «فابل»:
شاید از همان زمانى كه انسان در رابطه با حیوان قرار گرفت تاریخ «فابل» رقم خورد و نمى شود تاریخ دقیقى را براى این مبحث مشخص كرد. در حكایت هاى حیوانات در ادب فارسى درباره این رابطه آمده است : «در این دوران انسان به حیوان همچون موجودى كه با او در حیات جسمى و روحى شریك است،مى نگریست و چه بسا گاهى به دلایل مختلف براى او نسبت به خود برترى قائل بود. بسیارى از حیوانات را قوى تر از خود مى یافت و آنها را مظهر قدرت مى شمرد، برخى را حیله گر مى یافت و برخى را شرور و این تجربه ها به شكل گرفتن اعتقادهاى خاصى درباره حیوانات منجر شد. تجسم یافتن كهن الگوها در هند، مصر و یونان و... در قالب حیوانات خاصى یا تركیبى از چند حیوان از این نگرش همراه با خضوع حكایت مى كند. بى شك این نگرش نخستین تا مدت ها باقى مانده است و حضور حیوان در مقدس ترین مكان ها به شكل نقاشى یا مجسمه هاى عظیم خود حكایت از مقام ومنزلت حیوان نزد انسان هاى بدوى دارد.آثار ادب كهن فارسى درباره حیوانات
اگرچه «كلیله و دمنه» اثرى پارسى نیست اما تأثیر زیادى بر ادب پارسى گذاشته است. آنقدر كه بلعمى آن را به نثر و رودكى بخش هایى از آن را به شعر درآورده است. از تأثیرات این اثر بر ادب پارسى مى توان به «مرزبان نامه» اثر سعدالدین وراوینى اشاره كرد كه البته نه از روى كلیله و دمنه به تقلید بلكه از منابع مختلف هنرى و غیرهنرى به اضافه اثرى با همین نام از اسپهبد مرزبان ابن رستم بن شروین از ملوك طبرستان تألیف شده است. آثار دیگرى نیز در زبان فارسى داریم كه در آن به حیوانات اشاره شده است و از آن مى توان به «سندبادنامه» اشاره كرد. این اثر توسط ظهیرالدین سمرقندى در قرن ششم نوشته شده است. «جوامع الحكایات» محمد عوفى نیز از آثارى است كه در آن به حیوانات اشاراتى شده است. «به طور كلى حكایت هاى حیوانات در آثار فارسى اعم از نظم و نثر دو شكل كلى دارد. برخى آثار خود حكایت ها را موضوع كار قرار داده اند و باب ها یا فصولى از كتاب را به داستان هاى كم و بیش طولانى از حیوانات اختصاص داده اند، یعنى داستان هاى اصلى در آنها، با شخصیت هاى حیوانى شكل مى گیرد. این ویژگى در وهله اول در «كلیله و دمنه» سپس «مرزبان نامه» به چشم مى خورد و بعد در برخى بخش هاى «جواهرالاسمار» و «سندبادنامه» دیگر آثار اغلب در زمره آثار داستانى نیستند بلكه بیشتر شامل باب هایى در موضوعات متنوع اخلاقى و تعلیمى هستند كه به اقتضاى سخن از حكایت هاى حیوانات نیز در آن گنجانده شده است. مانند «جوامع الحكایات»، «فرائد السلوك»، «بهارستان» جامى كه فصل ها و باب هایى با عناوین مختلف چون در فضایل علم یا وجود یا قناعت و... دارند كه براى تأیید سخن در باب مسائل مختلف از آن حكایت ها بهره گرفته شده است.

بنابراین با توجه به تعاریفى كه از اصطلاحات مربوط به حكایت هاى حیوانات یا راجع به آنها ارائه شده اغلب حكایت هاى فارسى در تعریف «فابل» مى گنجد نه «الگورى» به معنى تمثیل رمزى و دو پهلویى كه یك سوى آن یا یك معنى آن به عمد مخفى نگه داشته شود، در حالى كه مقصود اصلى گوینده یا واضع داستان همان معناى مخفى است، تنها استثنا در ادبیات فارسى منظومه موش و گربه عبید زاكانى است كه در آن نویسنده با یك حكایت متعرض مسائل سیاسى شده و از جنگ قدرت سخن گفته است. گربه عابد در حكایت حاكمى به نام امیر مبارزالدین است كه بر سپاه شیخ ابواسحق حمله مى آورد و در نهایت او و تمام فرزندان و اطرافیانش (موش ها) در برابر قضات، حكام و امیرانى است كه حاكمیت را در اختیار دارند (گربه عابد) و با ظاهرى ریایى به جان و مال مردم چنگ انداخته اند.

شیوه نقل قصه در آثارى كه حیوانات شخصیت هاى اصلى آن هستند تفاوت چندانى با قصه ها و شخصیت انسانى ندارد، اما مسأله قابل توجه در این نوع قصه نویسى نوع روایت آن است. همان طور كه مى دانید این شیوه نگارش كه قصه در قصه است از هند وارد ایران شده و بسیار هم در این سرزمین مورد توجه واقع شده است. شاید یكى از نمونه هاى اعلاى آن كه البته شرقى است «الف لیل و لیل» هزار و یك شب باشد كه بسیار مشهور است.
در این اثر نیز ما قصه هاى مختلفى را مى خوانیم كه در هم تنیده شده اند. گفت وگو یكى دیگر از ویژگى هاى مهم در قصه است كه البته این ویژگى در «فابل»ها هم قابل تعمیم است. مانند حكایت هاى خفاش و طاعن او، سار و درخت چنار در«مصیبت نامه»، حكایت اشتر و ابله، دو روباه، بلبل و زاغ در حدیقة الحقیقه و... حتى در برخى آثار كل قصه جزیى از یك گفت وگو بین دو شخصیت است كه قصه یك دفعه با برشى از میان آن آغاز مى شود. در واقع این گونه مى توان پنداشت كه دیالوگ بین دو كاراكتر حیوانى كه شخصیت هاى یك قصه هستند مى توانند یك قصه مستقل را ایجاد كنند. پرداختن این موضوع مهم، بخش قابل توجهى از دریچه هاى ارتباطى را به روى ما مى گشاید.
چگونگى همذات پندارى با شخصیت هاى حیوانى در «فابل»ها این گونه نیست كه وقتى ما ویژگى هاى نادرست یك حیوان را همان گونه كه هست به نوشتار درمى آوریم (كه البته این ویژگى هاى نادرست از نگاه انسانى ما این گونه است، در حالى كه در قانون حیوانات این مسأله كاملاً تبیین شده است) و بعد به شخصیت او زبان انسان را اضافه مى كنیم. هر انسانى كه فكر كند ویژگى هاى رفتارى اش مانند آن حیوان است، به طور قطع درمى یابد كه دیگران به او چگونه مى نگرند، حتى ممكن است به لحاظ بیرونى این موضوع را نپذیرد اما در ضمیر خود به این مسأله به شدت، دقت مى كند. اخلاق گرگ و روباه كه درندگى و زیركى است مى تواند در چهره هاى حیوانى تأثیرات قابل توجهى را در رفتار انسان ها بگذارد. اگر به رام كردن حیوان درون بپردازیم، حیوانى كه در واقع در درون ماست بلكه ویژگى هاى ناپسند آن را به همراه داریم مى توانیم به یك موقعیت متناسب به لحاظ شخصیتى برسیم.
نمونه قصه از شخصیت هاى حیوانى
نمونه اى از حكایت «كلیله ودمنه» براى آشنایى با فضاى قصه به زبان حیوانات مى آوریم كه در آن بازتاب زندگى انسان نهفته است.حكایت بط و ستارگان: (كلیله و دمنه)
«بطى در آب روشنایى مى دید، پنداشت كه ماهى ست، قصدى مى كرد تا بگیرد و هیچ نمى یافت، چون بارها بیازمود و حاصلى ندید، فرو گذاشت، دیگر روز هر گاه ماهى بدیدى، گمان بردى كه همان روشنایى است، قصدى نپیوستى و ثمرت این تجربت آن بود كه همه روز گرسنه بماند.»
در حكایت حیوانات در ادب فارسى درباره این نقل آمده است: «حكایت از زبان نشنزبه خطاب به دمنه نقل شده تا این نكته را تقریر كند كه چون شیر بد كردارى و خیانت را دیده و نابكارى آن ها را آزموده، آن را به دیگران تعمیم مى دهد و علت خطا را تجربه گذشته مى داند و در تعمیم آن به حكایت فوق مى گوید. این قصه یك شخصیت و قهرمان واحد دارد كه فریب پندار خود را مى خورد، راست نمایى حكایت هم جاى سؤال دارد، زیرا بط (مرغابى) ماهى نمى خورد، بهتر بود مثلاً مرغ ماهیخوار یا پرنده دیگرى این نقش را برعهده مى گرفت. علاوه بر آن یك نكته مهم و سؤال برانگیز باقى است و آن غفلت بط از این واقعه است كه روز دیگر ستاره اى در آسمان نیست تا عكس آن در آب بیفتد. تنها راه توجیه این مسأله، استناد آن به نادانى بط است. مورد دیگر كه در این حكایت مى توان براى زندگى انسانى آن را توشه گرفت این است كه یك اصل كلى و عام وجود دارد و آن این اصل است كه در جهان بسیار باطل هست كه حق مى نماید و بسیار حقى هست كه باطل مى نماید و برانسان صاحب خرد است كه به دیده بصیرت بنگرد و حق و باطل را از هم بازشناسد.»
درواقع همانگونه كه پیشتر ذكر آن آمد، انسان مى تواند از حوادث اطراف خود حتى اگر حوادث در رابطه با انسان با انسان دیگر نباشد درس بگیرد.
متونى كه در ادب پارسى به تفصیل از حیوانات به جاى انسان استفاده كرده و آنان را در موقعیت هاى انسانى قرار داده اند بسیارند و در تمام آن ها تعلیمى بودن ركن اساسى قصه قرار گرفته است. چرا كه تعلیم اساسى ترین مسأله در متون نوشتارى ادب پارسى از دیرباز تاكنون بوده است و همان گونه كه خوانده ایم «ادب تعلیمى» بخش قابل توجهى از تاریخ ادبیات ما را به خود اختصاص داده است كه «فابل» ها هم در كلان موضوع زیرمجموعه همین ادب تعلیمى قرار مى گیرند. شرایط زیست انسان معاصر اگرچه آن گونه نیست كه بتواند به این متون به طور عمومى و هر روزه مراجعه كند تا از میان آن این آثار درخشان را دریابد و بیاموزد اما مى بینیم مجریان بزرگ سینمایى دنیا در تلاشند این شخصیت هاى حیوانى را دوباره زنده كنند و آن ها را وارد زندگى مردم كنند، حتى این تأثیر آن قدر زیاد است كه مخاطب كارتون ها با شخصیت حیوانات بیش از آن كه كودك و نوجوان باشند، بزرگسالان هستند.
گویى انگار این آثار براى آن ها ساخته شده است. تجربه نشان داده تعالیم اخلاقى اگر استعارى تر و تلویحى باشد تأثیر مازادى خواهد گذاشت و یكى از دلایلى كه مى توان در ادامه سلسله دلایل قصه نویسى با شخصیت حیوانات برشمرد همین است كه وقتى به طور تلویحى و غیرانسانى (شخصیت هاى حیوانى) در اثرى حضور دارند و ایفاى نقش داستانى مى كنند تأثیرشان به مراتب كمتر از شخصیت هاى انسانى نیست. در حكایت بالا مى توانیم یك انسان را در جایگاه آن «بط» قرار دهیم كه برخى مواقع تلاش كرده و براثر بى دقتى به نتیجه نرسیده است، حالا دیگر به جاى این كه دقتش را در آن امر بیشتر كند، به طور كل آن تلاش را كه اتفاقاً به جان او نیز بسته است كنار مى گذارد. یعنى یك تجربه یا چند تجربه خطاآمیز، كل یك فرایند را حذف مى كند. همین مسأله مى تواند درس بزرگى براى انسان اندیشمند باشد.
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
:                شبکه های اجتماعی پرشین پت را دنبال کنید 

face.jpg (205×206)   tw.jpg (204×224)pin.jpg (204×224)

جدیدترین مقالات

◄ گدایی کردن در حیوان شما
◄ عقیم سازی
◄ جوش در سگ ها
◄ ورزش دادن گربه ها
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از گربه
◄ کتامین
◄ كتاب(7)
◄ چه مواد غذایی برای سگ مفید است؟
◄ چگونگي نصب برنامه و ورود به برنامه
◄ فيبر ها
◄ انتخاب اسم برای سگ نر
◄ حالا من چی کار کنم ؟
◄ گربه های ناز نازی
◄ German Shorthaired Pointer
◄ فروش گربه پرشین کت
◄ فصل چهارم
◄ گربه و نازایی ! توهم یا واقعیت؟
◄ مهناز افشار و دلفین
◄ British Shorthairs
◄ ماهي و ماهي خور
◄ شباهت حيوانات
◄ گیره قابل توسعه گیاه ماریو پیرانا
◄ Dog Fashion
◄ دکتر هومن و جراید
◄ انگل های داخلی در سگ ها
◄ معرفی دکتر شیری
◄ iهیولا ها
◄ قارچی معده در پرندگان
◄ پرورش لارو آناباتوئیدها (ترجمه)
◄ Metynnis Fasciatus
◄ شارک دم قرمز - Red Tailed Shark
◄ اپیلاتی دهان آتشی - firemouth epiplaty
◄ اطلاعات عمومی خانواده سیکلیده ها 2
◄ دراگون – Dragon
◄ مارماهی الکتریکی - electrophorus electricus
◄ سیچلاید های افریقایی
◄ اسب دریایی - Hippocampus
◄ جلبک ها اکواریوم های اب شیرین
◄ بخاری آکواریوم - Aquarium Heater
◄ انجماد اسپرم - How To Glaciation spermatozoon
◄ رفتار درماني براي سگها
◄ پولیوما ویروس در پرندگان
◄ تغذیه ایگوانا
◄ قیمت روز خودرو
◄ سگ پیتبول
◄ شی هوا هوا
◄ Belgian Sheepdog
◄ پیشینه سالوکی (تازی)
◄ رژیم غذایی مناسب برای مقابله با سوءهاضمه در اسب (ترجمه)
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از سگ
◄ آموزش استفاده از جعبه خاک به خرگوش
◄ ایورمکتین در سگ ها
◄ گربه نژاد هیمالین
◄ تراریوم برای خزندگان
◄ غدای بچه گربه
◄ یازده سال اسارت سگ
◄ حقوق حیوانات از ۱۴ قرن قبل در اسلام مطرح شده است
◄ سگ در ایران باستان
◄ رفتار شناسي در حيوانات
◄ مردی که سگ همسایه اش را خورد+عکس
◄ Z
◄ بیضه ها
◄ انگل ژيارديا (اين تک سلولي خطرناک)
◄ "وگانیسم"
◄ عمر حیوانات چقدر است
◄ نگهداری از رتیل اوسامبارا بابون
◄ یوزپلنگ
◄ خرگوش به عنوان حیوان خانگی
◄ درماتوفیتوز (Dermatophytosis)
◄ کم خونی فقر آهن در گربه ها
◄ انواع مسمومیت های شیمیایی و غذایی در سگ
◄ حیوانات در برف
◄ زشت‌ترین سگ دنیا»
◄ پیراهنی برای عاشقان گربه
◄ نی نی های بامزه در لباس حیوانات
◄ پرشین پت نماینده انحصاری فربیلا در ایران
◄ چرا سگ ها به دنیال دم خود میگردند
◄ | German Wirehaired Pointer
◄ Redbone Coonhound
◄ Chinook
dram film izle